Domain Name Registration - Technical FAQ

Registration and configuration:

Hoe registreer ik een domeinnaam?
Hoe configureer ik secundaire naamservers?
Hoe draag ik een domeinnaam over?

Choose your domain name:

Hoe kies ik een domeinnaam?
Welke landcode-extensies moet ik registreren?
Welke domeinnaamextensies moet u registreren?
Topniveaudomeinen of extensies?
Meer informatie over de dienst nodig?

Belnet Multi-Factor Authentication (MFA)

Wat is Belnet Multi-Factor Authentication (MFA)?
Waarom is Multi-Factor Authentication belangrijk?
Hoe gebruik je Belnet Multi-Factor Authentication voor de eerste keer?
Hoe gebruik je Belnet Multi-Factor Authentication na verbinding met de authenticator app?
Wat te doen in geval van verlies van je gsm?
Wat als mijn Belnet Personal Login gelinkt is aan verschillende organisaties?

 

Hoe registreer ik een domeinnaam?

U kunt een domeinnaam in vijf eenvoudige stappen registreren.

1. Controleer of de domeinnaam die u wilt registreren nog beschikbaar is.

new domain

Voer in het vak de domeinnaam in die u wilt registreren. Hieronder kunt u de extensie(s) selecteren die u wilt registreren. U kunt een onbeperkt aantal te controleren extensies kiezen.
Hebt u alle gegevens en opties ingevuld? Klik dan op ‘Search’.

2. Status van de domeinnaam

Nadat u uw domeinnaam hebt opgezocht, ziet u de status ervan. Als de domeinnaam (domeinnamen) nog beschikbaar is (zijn), kunt u doorgaan met de registratie.

domain available

Vink de domeinnaam of domeinnamen die u wilt registreren aan en klik op ‘Add to Cart’.

3. Diensten

In deze stap krijgt u een overzicht van de diensten die gratis worden geleverd bij de domeinnaam. Klik op 'Click to Continue' om door te gaan met de registratie.

services

4. Shopping cart

In de 'Shopping cart' ziet u een overzicht van de domeinnaam of domeinnamen met de extensie(s) die u wilt registreren. Ook de registratiekosten inclusief btw worden vermeld.

checkout

Wilt u een andere domeinnaam aan uw 'Shopping cart' toevoegen? Klik op 'Register more domain names’. Eerst moet u controleren of de domeinnaam nog beschikbaar is. Daarna kunt u de domeinnaam aan uw 'Shopping cart' toevoegen. Hebt u nog een domeinnaam aan uw 'Shopping cart' toegevoegd? Elke update wordt weergegeven op de betaalpagina. Klik op 'Checkout' om de registratie te voltooien.

5. Gegevens

Voordat uw domeinnaam klaar is voor gebruik, dient u uw contactgegevens in te voeren. Het is belangrijk dat deze up-to-date zijn en dat u alle velden invult.
Bovenaan de pagina ziet u uw eigen gegevens. Is de domeinhouder (registrant) iemand anders? Klik dan op de keuzelijst onderaan de pagina en selecteer de juiste eigenaar.

details

U kunt ook een nieuwe contactpersoon toevoegen. Kies onderaan de lijst ‘Add New Contact…’ en vul de gegevens van de domeinhouder in.

new contact

Wanneer de gegevens van de domeinhouder zijn ingevuld, klik je op ‘Complete Order’. Uw domeinnaam wordt binnen enkele minuten geregistreerd.

Hoe configureer ik secundaire naamservers?

Voor de meeste topniveaudomeinen zijn minimaal 2 naamservers nodig. Als u uw eigen DNS-servers wilt gebruiken maar slechts één server beschikbaar hebt, kunt u Belnet-resources gebruiken als secundaire naamservers.

U kunt dit configureren via de website domains.belnet.be.

  1. Meld u aan met uw persoonlijke Belnet-aanmeldingsgegevens.
  2. Ga naar "My Domains".
  3. Selecteer 'Naamservers'.
  4. Activeer 'Secundaire naamservers'.
  5. Voer het IPv4- of IPv6-adres en de hostnaam van uw primaire naamserver in.
  6. Selecteer "Save Changes"

Let op: om de activering af te ronden, moet u toestemming geven voor de overdracht van zones vanuit onze naamservers naar uw primaire naamserver:

  • ns1.belnet.be: 193.190.198.14 / 2001:6a8:3c80::14
  • ns2.belnet.be: 193.190.182.40 / 2001:6a8:3c80:c000::40
  • ns3.belnet.be: 145.0.7.163 / 2001:610:188:441:145:0:7:163 (gehost door SURFnet in Nederland)

Nadat u de secundaire naamservers hebt geconfigureerd, zou u moeten kunnen controleren of de records na enkele minuten worden gesynchroniseerd. Ga hiervoor naar het tabblad "Advanced" voor uw domein. Hier ziet u de gegevens die zijn opgeslagen in de secundaire naamserver (u kunt ze echter niet bewerken). Wijzigingen moeten worden aangebracht op uw primaire naamserver.

Hoe draag ik een domeinnaam over?

1. Controleer de domeinnaam

Voordat u begint met de overdracht van een domeinnaam, kunt u het beste controleren of het e-mailadres van de domeinnaamhouder nog correct is. De overdrachtscode die nodig is om de overdracht te autoriseren, wordt naar dat e-mailadres gestuurd.
Bovendien moet de overdrachtsvergrendeling op de domeinnaam worden uitgeschakeld. Als de overdrachtsvergrendeling is ingeschakeld, wordt de overdracht van een domeinnaam geblokkeerd.
U kunt het e-mailadres en de overdrachtsstatus controleren door de domeinnaam op te zoeken via een WHOIS-zoekopdracht.

2. Initieer de overdracht

Voer de over te dragen domeinna(a)m(en) in. Eén domeinnaam per regel.

domain transfer

Klaar met het toevoegen van domeinnamen? Klik op ‘Check Availability’.

3. Status

Nadat de zoekopdracht is voltooid, verschijnt een overzicht van de domeinnamen die u kunt overdragen. Vink de domeinnamen aan die u wilt overdragen en klik op 'Add to Cart'.

transfer status

4. Diensten

In deze stap krijgt u een overzicht van de diensten die gratis zijn bij de domeinnamen. Klik op 'Click to Continue' om door te gaan met de registratie.

free services

5. Overdrachtscode en naamservers

Voer de overdrachtscode in die nodig is voor de domeinnamen die u wilt overdragen. U kunt de overdrachtscode verkrijgen bij het register of de registerhouder, afhankelijk van de domeinnaamextensie.

epp code

U kunt ook de instellingen van de naamservers wijzigen. Het is aan te raden om Belnet-naamservers te kiezen.

nameservers

Wanneer u op de domeinnaam klikt, verschijnt een menu. Daar kunt u de records bekijken die worden overgedragen. Zo kunt u controleren welke records tijdens de overdracht van uw domeinnaam worden verplaatst.
Wilt u de huidige naamservers blijven gebruiken of uw eigen naamserver toevoegen? Zo ja, zet dan de schakelaar op 'ON'.

6. Shopping cart

Als de overdrachtscode correct is, kan de overdracht van uw domeinnaam doorgaan. In de 'shopping cart' ziet u een overzicht van de domeinnamen die u gaat overdragen.
Ook de registratiekosten inclusief btw worden vermeld.

7. Gegevens

Zorg ervoor dat de gegevens van de domeinhouder correct zijn. Indien nodig kunt u ze wijzigen voordat de overdracht is voltooid.

Bij domeinnamen eindigend op '.be' wordt de overdracht onmiddellijk verwerkt. Bij domeinnamen met andere extensies, bijvoorbeeld algemene extensies zoals .com en .net, duurt het vijf werkdagen voordat de overdracht is voltooid.
Uw domeinnaam en mailbox blijven actief tijdens het overdrachtsproces.

Hoe kies ik een domeinnaam?

Een domeinnaam is het unieke adres van uw website en kan worden gebruikt als basis voor professionele e-mailadressen. Een domeinnaam geeft bovenal uw online identiteit weer. Daarom is de keuze van een goede domeinnaam een essentieel onderdeel van uw internetstrategie.

Uw domeinnaam is het eerste wat potentiële bezoekers zien in zoekmachines, als link op andere websites of op visitekaartjes. Een bezoeker ziet uw domeinnaam voordat hij uw website ziet. Een domeinnaam geeft een belangrijke eerste indruk. Een domeinnaam moet aantrekkelijk zijn, en niet alleen voor mensen. Een domeinnaam is ook belangrijk voor zoekmachines.

Welke landcode-extensies moet ik registreren?

Wij bieden de meest courante topniveaudomeinen (bijvoorbeeld .be of .com) aan bij de registratie van een domeinnaam. Niet alle topniveaudomeinen worden weergegeven in onze interface. Als u een specifiek topniveaudomein wilt, kunt u contact met ons opnemen voor de prijs en kunnen we deze in de interface inschakelen.

Welke domeinnaamextensies moet u registreren?

Voor de domeinnaam belnet.be is de extensie of het topniveaudomein .be. Er zijn twee soorten extensies: landcode-extensies en generieke extensies.

Topniveaudomeinen of extensies?

Elk land heeft zijn eigen landcode-extensie: .be voor België, .nl voor Nederland, .fr voor Frankrijk, enz. De extensie is gebaseerd op de tweeletterige ISO-landcode.

Er zijn ook talloze generieke extensies, die meestal een functioneel doel hebben. Zo staat .com voor commerciële websites, .org voor niet-commerciële organisaties, enz.

Meer informatie over de dienst nodig?

Meer technische informatie over de dienst vindt u op de interface.

Wat is Belnet Multi-Factor Authentication (MFA)?

Multi-Factorauthenticatie is een elektronische authenticatiemethode waarbij een gebruiker pas toegang krijgt tot een applicatie of website nadat hij met succes twee of meer verificatiefactoren heeft verstrekt, waardoor de kans dat uw organisatie slachtoffer wordt van cybercriminaliteit gevoelig kleiner wordt.

Waarom is Multi-Factor Authentication belangrijk?

Het belangrijkste voordeel van MFA is dat het de beveiliging van uw organisatie verbetert doordat uw gebruikers zich moeten identificeren met meer dan enkel een gebruikersnaam en wachtwoord.
Door het gebruik van een MFA-factor af te dwingen zoals een TOTP die uw gebruikers hebben ontvangen op hun smartphone, zorgt u voor een betere bescherming van gebruikersinformatie en gevoelige bedrijfsgegevens.

Hoe gebruik je Belnet Multi-Factor Authentication voor de eerste keer?

Je moet gebruikersnaam verbinden met een 'Authenticator' naar keuze. Er bestaan verschillende authenticatoren met TOTP, zoals: Google Authenticator, Microsoft Authenticator of SaasPass.

  1. Installeer de authenticator naar keuze op je gsm vóór je je voor de eerste keer aanmeldt.
  2. Log in op de Belnet-app waarvoor je je persoonlijke Belnet-login nodig hebt, zoals het Belnet Portal.
  3. In het begin zal je uit twee mogelijke authenticatiemethoden kunnen kiezen: met of zonder MFA. Dat is slechts tijdelijk, zodat je vertrouwd kan raken met de nieuwe methodologie. In de toekomst zal er maar één optie (die met MFA) beschikbaar zijn. Selecteer de versie met MFA voor je organisatie.

     
  4. Selecteer de organisatie met MFA en log in zoals voordien. Na de wachtwoordverificatie krijg je een nieuw scherm te zien:
    enrol to TOTP
     
  5. Omdat je nog geen verbinding hebt gemaakt, klik je op 'Enroll to TOTP'.
  6. Je zal je nog eens moeten authenticeren met LDAP om je TOTP seed code aan te maken.
    select jouw organsatie
  7. Een nieuw scherm zal je QR-code en TOTP seed tonen:

    QR Code
     
  8. Deze QR-code is uniek en ontvang je eenmalig. Als back-up kan je de QR-code opslaan (neem een screenshot of foto). Doe dat vooral als je besluit om nu nog geen verbinding te maken met je authenticatorapp.
  9. Open de geïnstalleerde authenticatorapp op je gsm. Kies om een extra authenticatie toe te voegen (dat hangt af van de gekozen authenticatorapp, gelieve de beschrijving van de app te raadplegen) en klik op de optie om een QR-code te scannen en een nieuwe authenticatie toe te voegen.
  10. Je bent nu klaar om de authenticator te gebruiken om in te loggen met MFA met je persoonlijke Belnet-login. De authenticatorapp genereert 6- tot 8-cijferige codes die slechts tijdelijk geldig zijn.
  11. Note that it is not possible to use <Back> in your browser to go back to the login screen. Just proceed with step 1 under “Use of MFA after enrolment”.

Hoe gebruik je Belnet Multi-Factor Authentication na verbinding met de authenticator app?

  1. Log in op de Belnet-app waarvoor je je persoonlijke Belnet-login nodig hebt, zoals het Belnet portal.
  2. In het begin zal je uit twee mogelijke authenticatiemethoden kunnen kiezen: met of zonder MFA. Dat is slechts tijdelijk, zodat je vertrouwd kan raken met de nieuwe methodologie. In de toekomst zal er maar één optie (die met MFA) beschikbaar zijn. Selecteer de versie met MFA voor je organisatie.
  3. Log in zoals voordien. Na de wachtwoordverificatie krijg je een nieuw scherm te zien waarop je een tokencode moet invoeren:
    enrol to TOTP
  4. Open de authenticatorapp, lees de tokencode (6 tot 8 cijfers) en voer die in op de Belnet-website. 5. Je bent nu ingelogd.

Wat te doen in geval van verlies van je gsm?

Als je je gsm verloren bent of als hij niet langer werkt, volg dan de volgende stappen:

  1. Log in op de Belnet-app waarvoor je je persoonlijke Belnet-login nodig hebt, zoals het Belnet portal.
  2. In het begin zal je uit twee mogelijke authenticatiemethoden kunnen kiezen: met of zonder MFA. Dat is slechts tijdelijk, zodat je vertrouwd kan raken met de nieuwe methodologie. In de toekomst zal er maar één optie (die met MFA) beschikbaar zijn. Selecteer de versie met MFA voor je organisatie.
  3. Log in zoals voordien. Na de wachtwoordverificatie krijg je een nieuw scherm te zien waarop je een tokencode moet invoeren:
    enrol to TOTP
  4. Klik op 'Reset TOTP'. Je zal een e-mail ontvangen op je e-mailadres en het volgende bericht zien op de website:

    a reset token message
     
  5. Open je mailbox. Je zal het volgende bericht ontvangen hebben:
    mail for request of reset of a TOTP
  6. Klik op de opgegeven URL. Je wordt vervolgens naar een website geleid waar je je gebruikersnaam moet invoeren:

    Username login
     
  7. Nadat je je gebruikersnaam hebt ingevoerd, krijg je het volgende te zien:
    message TOTP
  8. Volg de stappen onder 'Eerste keer MFA gebruiken' in dit document om opnieuw verbinding te maken.

Wat als mijn Belnet Personal Login gelinkt is aan verschillende organisaties?

Dan moet je MFA opzetten voor elke organisatie afzonderlijk zodat je een token bekomt per organisatie.

 

 

Toegang tot onze Domain Name Registration-interface

Vond u deze FAQ nuttig?

Copyright © 2021 Belnet.