FedSender - Technical FAQ

Kan ik FedSender ook gebruiken als mijn organisatie geen lid van G-Cloud ShaD?
Als mijn organisatie lid is van G-Cloud ShaD, hoe kan ik dan FedSender bekomen?
Wat is het verschil tussen FedSender en FileSender?
Werkt FedSender ook op een tablet of smartphone?
Kan ik meerdere bestanden tegelijk versturen?
Wat zijn de algemene aanbevelingen?
Hoe lang blijft mijn bestand beschikbaar voor download door de ontvanger?
Ik heb het uploaden van een bestand onderbroken. Moet ik opnieuw beginnen?

Over veiligheid

Voldoet FedSender aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming van de EU?
Hoelang bewaart u mijn persoonsgegevens?
Zijn de host-bestanden veilig?
Ik heb een bestand naar de verkeerde persoon gestuurd. Kan ik mijn downloadlink annuleren?
De downloadtermijn is vervallen. Kan ik het bestand toch nog terugkrijgen?
Waarom worden mijn gegevens versleuteld?
Als mijn bestand versleuteld is, hoe kan de ontvanger dan de inhoud zien?
Hoe veilig is de versleuteling?
Wat is end-to-end-versleuteling?

Over de interface

Hoe kan ik verbinding maken met de FedSender-interface?
Hoe kan ik de taal van de interface wijzigen?
Hoe kan ik zien of mijn bestand is geüpload?
Kan ik een samenvatting van mijn verzonden items bekijken in de interface?
Kan ik de tijdlijn en status van mijn verzonden items controleren?
Kan ik de ontvanger een herinnering sturen?
Kan ik de beschikbaarheidsduur van verzonden bestanden verlengen?
Kan ik tijdens de verzending van een bestand nog ontvangers toevoegen?

Kan ik FedSender ook gebruiken als mijn organisatie geen lid van G-Cloud ShaD?

Nee, u moet inloggen via G-Cloud ShaD om verbinding te maken met de dienst.

Als mijn organisatie lid is van G-Cloud ShaD, hoe kan ik dan FedSender bekomen?

FedSender is een betaalde dienst. Neem contact op met uw lokale IT-verantwoordelijke, zodat hij of zij contact kan opnemen met onze klantendienst.

Zodra uw instelling akkoord is gegaan en het contract heeft ondertekend, krijgt u toegang tot FedSender.

Wat is het verschil tussen FedSender en FileSender?

FileSender is een toepassing bestemd voor instellingen die lid zijn van de Belnet R&E Federation, terwijl FedSender is bedoeld voor overheidsinstellingen die lid zijn van G-Cloud ShaD. FedSender is een betaalde dienst.

Het volume dat per verzending en per gebruiker kan worden doorgestuurd, is 250 GB voor FedSender en 5 TB voor FileSender.

Werkt FedSender ook op een tablet of smartphone?

Ja, op voorwaarde dat u een recente versie van een courante browser gebruikt. Het is echter mogelijk dat de versleuteling niet werkt. We kunnen niet garanderen dat die op alle toestellen werkt.

Kan ik meerdere bestanden tegelijk versturen?

Ja, u kunt tot 100 bestanden tegelijk versturen (u kunt echter maximaal 250 GB per keer versturen. Het maximumvolume is 250 GB per verzending en per gebruiker).

Wat zijn de algemene aanbevelingen?

  • We raden aan de meest recente versie van Firefox, Chrome of Safari te gebruiken, omdat deze webbrowsers bekend staan als veilig en betrouwbaar.
  • Schakel uw advertentieblokker of 'no-JavaScript'-extensie uit voor https://fedsender.belnet.be.
  • Gebruik een kabelverbinding (of een wifiverbinding als u een sterk signaal hebt) voor het uploaden of downloaden van grote bestanden (>1 GB).
  • Bestandsversleuteling wordt niet ondersteund door Internet Explorer maar wel door « Edgemium ».
  • Ook zijn er smartphones of tablets waarop bestandsversleuteling niet werkt.

Hoe lang blijft mijn bestand beschikbaar voor download door de ontvanger?

Standaard is dat 7 dagen, maar u kunt de termijn zelf kiezen, gaande van 1 dag tot 60 dagen.

Ik heb het uploaden van een bestand onderbroken. Moet ik opnieuw beginnen?

Nee, u kunt het uploaden pauzeren en later hervatten. Het is echter niet altijd mogelijk om een bestand te herstellen.

Over veiligheid

Voldoet FedSender aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming van de EU?

Ja, FedSender voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Hoelang bewaart u mijn persoonsgegevens?

FedSender slaat geen persoonsgegevens op, behalve de informatie die nodig is voor de verzending zelf, d.w.z. het e-mailadres en het IP-adres. Deze adressen worden tot twee maanden na de verzending bewaard. De aanmelding en autorisatie verlopen via G-Cloud ShaD. Zie de pagina over vertrouwelijkheid op de interface.

Zijn de host-bestanden veilig?

Ja, de servers zijn eigendom van Belnet en worden beheerd volgens de strengste veiligheidsnormen.

Ik heb een bestand naar de verkeerde persoon gestuurd. Kan ik mijn downloadlink annuleren?

Ja, u kunt de ontvanger of het verzonden bestand op elk moment verwijderen.

De downloadtermijn is vervallen. Kan ik het bestand toch nog terugkrijgen?

Nee, zodra de downloadtermijn is verstreken, wordt het bestand van de server verwijderd zonder enige mogelijkheid om het terug te krijgen.

Waarom worden mijn gegevens versleuteld?

De versleuteling van gegevens voegt een extra beveiligingslaag toe voor het geval iemand toegang krijgt tot onze servers. Voor de versleuteling geldt een limiet van 2 GB per bestand. Versleuteling wordt niet ondersteund door Internet Explorer maar wel door "Edgemium".

Als mijn bestand versleuteld is, hoe kan de ontvanger dan de inhoud zien?

U moet het versleutelingswachtwoord naar de ontvanger sturen via sms of het hem telefonisch of op een andere manier laten weten.

Hoe veilig is de versleuteling?

We gebruiken end-to-end AES-GCM-versleuteling.

Wat is end-to-end-versleuteling?

Het bestand wordt lokaal versleuteld, de versleutelde versie wordt verzonden en op onze servers opgeslagen. De ontvanger downloadt vervolgens de versleutelde versie en bekijkt die in zijn browser.

Over de interface

Hoe kan ik verbinding maken met de FedSender-interface?

Klik in de FedSender-interface, op Login. Selecteer uw instelling en gebruik de identificatiegegevens van uw instelling om u aan te melden.

Hoe kan ik de taal van de interface wijzigen?

Klik op "Mijn Profiel" in het menu linksboven en wijzig de taal.

Hoe kan ik zien of mijn bestand is geüpload?

U kunt ervoor kiezen om na elke stap van het proces een rapport te ontvangen. Daarnaast hebt u via de portaalsite toegang tot de status van de bestanden en downloads. Aan het eind van de upload verschijnt een klein pop-upvenster en verschijnt het geüploade bestand bij uw verzonden items.

Kan ik een samenvatting van mijn verzonden items bekijken in de interface?

Klik na verzending op het kleine plusteken "+" om uw verzonden item te bekijken.

Print screen interface "interface"

Kan ik de tijdlijn en status van mijn verzonden items controleren?

U kunt de verzendstatus bekijken onder "Mijn Transfers" door op de knop "Bekijk de transfer logs" te klikken.

Print screen interface "Transfers audit"

U kunt ook de activiteiten van de ontvanger en een specifiek bestand controleren. Klik in beide gevallen op de pijl die naar links wijst.

Interface ontvangers

Kan ik de ontvanger een herinnering sturen?

Ja, klik op het pictogram "Verstuur herinnering".

Kan ik de beschikbaarheidsduur van verzonden bestanden verlengen?

U kunt de beschikbaarheidsduur van een bestand met 5 dagen en daarna nog eens met 3 dagen verlengen. Klik daarvoor op het kalenderpictogram in de kolom "Acties".

Kan ik tijdens de verzending van een bestand nog ontvangers toevoegen?

Zolang de verzending niet is voltooid, kunt u nog ontvangers toevoegen via de interface. Klik daarvoor op het enveloppictogram in de kolom "Acties".


 

Toegang tot onze FedSender-interface

Copyright © 2021 Belnet.